AVG en het personeelsdossier

AVG en het personeelsdossier

25 mei nadert met rasse schreden… Veel kantoren zijn druk bezig met een privacy beleid, verwerkersovereenkomst, inventarisaties, etc. De focus is veelal gericht op hoe om te gaan met de persoonsgegevens van cliënten. Onder de AVG valt ook het personeelsbeleid. Met andere woorden, hoe ga ik om met de gegevens van werknemers en op welke wijze leg ik deze informatie vast?
Pagina afdrukken

Het personeelsdossier

Een onderdeel van een goed personeelsbeleid, vormt het personeelsdossier. Het bewust omgaan met de gegevens van de werknemers is daarbij een must. Daarbij dient een werknemer nadrukkelijk toestemming te geven voor het delen van de persoonsgegevens. Het personeelsdossier is ook gebonden aan verschillende (al dan niet) wettelijke bewaartermijnen. 

Een goed personeelsdossier bestaat uit:
  • Uitleg waaruit een personeelsdossier bestaat en wat er wordt vastgelegd
  • Toelichting wie er toegang hebben tot het personeelsdossier
  • Wetgeving over het personeelsdossier
  • Bewaartermijnen

Uitgangspunt is dat de werknemer altijd op de hoogte wordt gesteld als er stukken opgenomen worden in het personeelsdossier.
 

Tabbladen

Ter ondersteuning van een goed personeelsdossier hebben wij voor u een personeelsdossierindeling ontwikkeld. De tabbladen (8 stuks) zijn uitgevoerd in een luxe kartonsoort met twee perforatiegaten.

Per tabblad is uitgewerkt wat er in een dossier van een werknemer opgenomen kan/moet worden. Het geeft eveneens een mooie leidraad wat aan de werknemer schriftelijk bevestigd moet worden om een goed dossierbeleid te voeren. De dossierindeling (8 tabbladen) kan worden besteld bij onze personeelsadviseur Ilon Hemmelder. Een dossierindeling kost per set van 8 tabbladen € 2,15 incl. BTW, exclusief verzendkosten. Mocht er een adviseur bij u op kantoor komen, dan worden de bestelde dossierindelingen uiteraard meegenomen.
 

Meer weten?

Ilon Hemmelder

AVG en het personeelsdossier

personeelsadviseur | verzuimmanager

hemmelder@auxiliumadviesgroep.nl 033 433 72 17
  • arbeidsomstandigheden
  • cao recht
  • personeelsmanagement
  • verzuimmanagement
  • arbeidsrecht
  • sociaal zekerheidsrecht